Az őstermelő és a cégvezető esete a cégbíróságon

Nincsenek véletlenek, minden okkal történik – sokszor a véletlenekből lesznek a legnagyobb meglepetések. Az eset egy kedves ismerősömmel esett meg, akivel még egy vidéki kisvárosban jártam egy gimnáziumba. A srác azóta elment egyetemre, agrármérnöknek tanult, de félbehagyta tanulmányait és inkább elment segíteni szüleinek a földeken. Egykor nemesi család voltak, ám a világháború és ’56 után a földjeik nagy részét államosították és a maradék néhány hektárból kellett megélniük. Az édesapának semmilyen képesítése nem volt, “csak” iszonyatosan nagy munkatapasztalata: felnézett az égre és tudta, mikor fog esni az eső, letépett egy falevelet és meg tudta mondani, milyen kártevők várhatóak a nyáron, egyszóval bele született a földművelésbe. Fia az egyetem félbehagyását követően rendbe akarta tenni a gazdaságot és hivatalos mederbe terelni munkájukat, így elment az iskolába és őstermelő lett.

Egy napon a könyvelője felszólította, hogy jelenjen meg a cégbíróságon, mert nincsenek rendben a papírja és az ügyintézést csak személyesen tudja megtenni. A zöldségtermesztéshez volt affinitása, de a bürokráciától kirázta a hideg. Sorszámot húzott és várt. Ahogy a folyóson várakozott, valaki leült mellé és köhintett. Elegáns férfi volt öltönyben, aktatáskával és látszólag szórakoztatta, ahogy a sorszámhívó csipogására mindenki felkapja a fejét. Megszólította a farmernadrágos, favágó inges őstermelőt, látszott rajta, hogy nem egészen ide valósi. Beszédbe elegyedtek és kiderült, hogy régen egy évfolyamba jártak a gimiben, meg is állapították, hogy szalad az idő és mennyire különbözőek lesznek az emberek a suli után. Az elegáns férfi mesélt vállalkozása indításáról és beszámolt régi ismerősének a cégvezetés nehézségeiről és szépségéről. Kiderült az is, hogy az ő cége beszállítókat és alvállalkozókat keres, akik jó minőségű takarmánnyal, zöldséggel és gyümölccsel tudják ellátni a közelben lévő boltokat, mindehhez szükséges, hogy némi előkészítő munkálatokat is végezzenek. Az őstermelőnek felcsillant a szeme, mivel pont ilyen lehetőségre várt évek óta.

Ahhoz, hogy megkezdhessék együttműködésüket, nem volt elég az őstermelői bizonyítvány, céget kellett alapítania, amihez egyáltalán nem értett. A cégvezető férfi ajánlott neki egy szolgáltatót, akik arra specializálódtak, hogy kft-ket jegyeznek be rövid határidőn belül, teljeskörűen magukra vállalják az ügyintézést és még székhelyet is biztosítanak a cégnek, ha éppen arra lenne szükség. Az őstermelő elhatározta, hogy felveszi a kapcsolatot ezzel a céggel és nekikezd a folyamatnak. A telefonos ügyfélszolgálaton időpontot egyeztettek és pár napon belül kapott időpontot egy, melynek során személyesen tudták megkonzultálni, hogyan is működik egy cégalapítás. A találkozó előtt részletesen tudtak tájékozódni a https://topcegalapitas.eu/kft-alapitas/ webhelyen a szükséges benyújtandó papírokról, de a telefonos ügyfélszolgálaton is készségesen segítettek nekik.

Mivel családi vállalkozásban gondolkodtak, így a találkozóra édesapja is elkísérte. A Topcegalapitas.eu ügyfélszolgálati irodája Budapest budai oldalán, a Bem rakparton található, ahol kellemes, modern környezetben, profi szakemberekkel lehetett tárgyalni. Az első találkozón lépésről lépésre végigbeszélték ügyvéd jelenlétében, hogy milyen iratok, tőke szükséges az induláshoz. Egyszemélyes és többszemélyes kft-t is lehet alapítani, a család a többszemélyes mellett döntött, így apja is fia közösen vállaltak felelősséges a vállalkozásért. Kissé tartottak a törzstőke rendelkezésre bocsátásától, mely kft esetén 3 millió Ft, de az ügyvéd biztosította őket arról, hogy ennek az összegnek nem kell az induláskor rendelkezésre állni, lehet akár kisebb összeggel, vagy akár eszközök apportjával is kezdeni a tőkegyűjtés, a végleges, 3 millió Ft-os tőkének legkésőbb 2 éven belül kell rendelkezésre állnia. Ennek a hírnek a hallatán megkönnyebbültek, mert így marad pénzeszközük az indulásra.

Eldöntötték továbbá, hogy saját címüket, tanyájukat jegyzik be székhely gyanánt, így nem vették igénybe a Topcegalapitas.eu székhelyszolgáltatását, melynek segítségével egyébként Budán, Pesten, vagy akár Újlengyelben is le lehetne jegyezni a céget, ezen opciók választása esetén átvállalják a kft adminisztratív, irodai vezetését (levelek bontása, küldemények fogadása stb.). Az első találkozón sikerült minden papírmunkát elvégezni, így az ügyvéd rögtön be is tudta jegyezni a kft-t a cégbíróságon, a procedúra nem vett igénybe több, mint 3 napot, így 3 nap múlva rendelkezésükre is állt a magyar és EU-s adószám, statisztikai számjel és a cégjegyzékszám. Az adószámot tartalmazó végzéssel apa és fia együtt azonnal tudtak bankszámlát nyitni a hozzájuk legközelebbi bankfiókban, ennek birtokában pedig megkezdhették vállalkozói tevékenységüket.

Így fejlődött tehát a családi vállalkozás kft-vé, a bejegyzés és a munkakezdést követően hamarosan könyvelőt is találtak, akik költségeiket elszámolta, a Topcegalapitas.eu ügyvédje továbbra is rendelkezésre állt, így megnyugodtak, hogy van kihez fordulni kérdés, probléma esetén. Hamarosan aláírták a megbízási szerződést az üzletember cimborával és elkezdték felvirágoztatni a kisbolti kereskedő vállalkozásukat a régi gimnáziumi iskolatársak.